Autiosaari 2021

Laskeutuminen autiolle saarelle

Leirin ensimmäinen päivä alkoi johtajistolla jo aamulla Paavolalla telttojen ja muiden tarvikkeiden kyytiin lastaamisella. Puolen päivä tienoilla sitten saimme koko porukan bussilla matkaan ja kohti leiripaikkaa. Noin puolentoista tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme perille ja alkoi tavaroiden roudaaminen.

Selviytysmistaidot haltuun

Ensimmäinen päivä meni oikeastaan telttojen ja leiripaikan kasaamisessa ja kaikkeen uuteen tutustuessa. Toisena päivänä olikin jo sitten täys tohina päällä ja sudenpennuilla oli edessä päiväretki, jonne he lähtivät kahdessa ryhmässä johtajan opastuksella. Retken aikana kommelluksia kyllä sattui mutta hauskaakin oli. Sillä aikaa kun sudenpennut retkeilivät ja tekivät rasteja, isommat partiolaiset meloivat pienessä lammessa leiri paikallamme ja suorittivat sormurasteja. Sunnuntaina joka oli leirin kolmas päivä isommat leiriläisistämme harjoittelivat vedensuodatusjärjestelmän tekoa ja rakensivat hätämajoitteet narusta ja pressusta. Tällä aikaa sudenpennut pääsivät melomaan ja myöhemmin illalla myös uimaan.

Sudenpennut pelastetaan kotiin

Maanantaina meillä oli vierailupäivä jolloin leiriläisten perheet saivat tulla tutkailemaan leiriämme paikan päälle. Päivä alkoi kuitenkin sudenpentujen telttojen purkamisella ja leirin valmistamisella tulevia vieraita varten. Vieraiden parissa meillä sitten kuluikin useampi tunti ja vierailupäivän päätteeksi sanoimme heipat sudenpennuille joiden leiri päättyi tänään.

Seikkailijoiden ja tarpojien koitos jatkuu

Tiistaina jäljelle jääneillä leiriläisillä olikin sitten jotain jännittävää edessä, heillä nimittäin alkoi haikki eli vaellus. Porukka lähti porrastetusti neljässä pienemmässä ryhmässä etenemään kohti rasteja ja yöpaikkaa. Puolet porukasta meloivat yöpymispaikalle suurimman osan matkasta ja toiset kaksi ryhmää sitten kävelivät. Vaelluksen aikana ryhmät suorittivat rasteja joista osa suoritettiin tiistaina ja osa sitten paluumatkalla keskiviikkona. Rasteilla partiolaiset pääsivät testaamaan aikaisempina päivinä oppimiaan tietoja ja taitoja, myös ongelmanratkaisukyky tuli tarpeeseen niinkuin aina partiossa. Kun kaikki ryhmät muutamien eksymisten jälkeen pääsivät yöpaikalle niin he pystyttivät laavuteltat ja väsyneet naperot painuivat unten maille. Keskiviikkona aamutoimien jälkeen vaeltavat partiolaiset lähtivät palaamaan leiripaikalle. Tänään tehtiin toisinpäin kuin edellisenä päivänä eli he jotka tiistaina meloivat kävelivät ja kävelijät meloivat. Haikin aikana sattui ja tapahtui mutta kaikki löysivät loppujen lopuksi perille ja hauskaakin oli. Keskiviikkona myös pidettiin leiriläisten kesken pieni rastirata/leiriolympialaiset.

Vihdoin koitti kotiin paluu

Torstaina olikin sitten jo viimeinen leiri päivämme ja aamu olikin kiireinen ja heti herätessä alkoi telttojen ja leirin purkaminen. Kun leiri oli saatu kasaan niin aloitimmekin tavaroiden ja ihmisten lastaamisen bussiin ja kotimatka alkoi. Väsyneen bussimatkan jälkeen olimme perillä Oitissa ja alkoi telttojen kuivamaan laittaminen ja tavaroiden bussista purkaminen.

Leiri oli vauhdikas ja hauska ja kaikkea sattui ja tapahtui, oli pieniä haavereita ja eksymisiä, ongelmatilanteita riitti, mutta kaikki selvisivät hengissä ja olimme jälleen kerran saaneet luotua unohtumattoman leirin.